معرفی گوشی نوکیا Nokia 6303i classic

 معرفی گوشی نوکیا Nokia 6303i classic        پارس داون . کام

بررسی نوکیا ۶۳۰۳i کلاسیک :

گوشی نوکیا ۶۳۰۳i کلاسیک جایگاه خود را در میان سایر گوشی ها بخوبی می شناسد و وظیفه ای را که به آن محول شده است بخوبی انجام می دهد. در نگاه اول بنظر می رسد که نوکیا در عوض ارتقاء ویژگی های این گوشی یک سری از آنها را حذف کرده است. اگرچه افزایش دوام باتری در این گوشی خود تفاوت ایجاد می کند. ۶۳۰۳i کلاسیک دارای قاب فلزی است و طراحی شیک و مناسبی دارد.


مزایا :

• پشتیبانی از سه باند GSM/GPRS/EDGE
• صفحه نمایش ۲٫۲ اینچ QVGA با ۱۶ میلیون رنگ و خوانایی عالی زیر نور خورشید
• دوربین ۳ مگاپیکسل با کانون ثابت ، فلش LED و قابلیت فیلمبرداری در وضوح QVGA در ۸fps
• ششمین نسخه از منوی سری ۴۰ با طراحی جدید
• رادیو FM استریو با RDS
• بلوتوث با A2DP و پورت MicroUSB
• محل کارت حافظه MicroSD تا ۱۶GB (کارت ۲GB در جعبه گوشی)
• سوکت صوتی استاندارد ۳٫۵ میلی متری
• بسته نرم افزاری کامل از پیش نصب شده
• Contacts ، Store ، OVi Maps و Share
• قاب فلزی مقاوم و شکل بیضی مناسب
• مرورگر وب براساس Webkit با قابلیت پخش ویدئوی YouTube
• باتری (Li-Ion 1050mAh) BL-5CT با ماندگاری شارژ


معایب :

• نسل سوم ندارد
• محل کارت حافظه زیر درب باتری است
کیفیت تصویر پایین تر از متوسط است
• شماره گیری هوشمند ندارد
• اجرای همزمان چند برنامه وجود ندارد
• مرورگر مستندات Office ندارد

طراحی :

جعبه گوشی نوکیا ۶۳۰۳i دارای اقلام استاندارد است. شارژ داخل جعبه نسخه mini است ، یک کابل کوتاه USB و یک هدست استریوی یک تکه ای نیز مشاهده می شود. باتری با توان ۱۰۵۰mAh و دفترچه راهنمای کاربر نیز وجود دارد. علاوه بر اینها یک کارت حافظه ۲GB microSD و یک ضمانت نامه برای ۲۵ آهنگ از فروشگاه موسیقی نوکیا نیز در جعبه گوشی قرار دارد.

گوشی ۶۳۰۳i نوکیا کلاسیک دارای ابعاد ۱۰۸٫۸ x 46.2 x 11.7 میلی متر و وزن ۹۶ گرم است. این گوشی به راحتی در دست جا می گیرد و اندازه کاملا مناسبی دارد. نوکیا ۶۳۰۳i کلاسیک را به آسانی می توان در هر جیب قرار داد با اینحال اندازه آن خیلی کوچک نیست. این گوشی تماما فلزی است و حتی کلید های آن نیز فلزی می باشند که به این دلیل از استحکام کافی برخوردار است. استفاده از حرف “i” در نام گوشی به معنی تغییرات ظاهری نیست و بنابراین طراحی ۶۳۰۳i و ۶۳۰۳ یکسان است.

خروجی صدای گوشی درست بالای لوگوی Nokia در قاب جلوی گوشی در مرکز قرار دارد که حسگر نور محیط نزدیک به آن مشاهده می شود. صفحه نمایش در این گوشی از نظر کنتراست و نمایش رنگ بخوبی کار می کند و زاویه دید مناسبی دارد. در زیر صفحه نمایش نیز کلیدهای صفحه کلید با طراحی مناسب قرار دارد که استفاده از تمامی کنترل های صفحه کلید آسان است.

بالای گوشی کاملا خالی است و نوکیا همه چیز را در پایین گوشی ۶۳۰۳i قرار داده است. فقط کلید Power در بالای گوشی مشاهده می شود که بخوبی واکنش می دهد.

طرف چپ گوشی نیز کاملا عاری از کلید یا پورت است و فقط کلید ولوم در طرف راست گوشی ۶۳۰۳i کلاسیک وجود دارد.

پورت microUSB در پایین گوشی زیر یک پوشش پلاستیکی قرار دارد که سوکت صوتی ۳٫۵ میلی متری ، سوکت شارژ و محل بند گوشی در این قسمت مشاهده می شود. در صورت وصل کردن هدست به گوشی باید ۶۳۰۳i را بصورت وارونه در جیب قرار دهید.

لنز دوربین ۳ مگاپیکسل در قاب پشت گوشی وجود دارد که درست زیر آن دو فلش LED و نزدیک به آن بلندگو مشاهده می شود. در صورت قرار دادن گوشی روی یک سطح هموار صدای آن خفه می شود.

درب باتری فلزی است که در این محدوده قیمت کمی غیر عادی بنظر می رسد. با برداشتن درب باتری می توان به یک باتریLi-ion 1050mAh (BL-5CT) دسترسی پیدا کرد. این گوشی از طریق پورت استاندارد شارژ و پورت microUSB شارژ می شود. باتری گوشی تا مدتی طولانی شارژ را حفظ می کند. محفظه سیم کارت زیر یک بست فلزی لولادار قرار دارد که جابجایی کارت را آسان تر می کند. کارت حافظه microSD از یک طرف گوشی نیز در دسترس قرار می گیرد اگرچه باید قاب پشت گوشی را بردارید.

گوشی نوکیا ۶۳۰۳i کلاسیک بدلیل وجود قاب فلزی به اندازه کافی مقاوم است اگرچه کلیدهای پلاستیکی در قاب جلوی گوشی تا حدودی از زیبایی آن می کاهد. با اینحال در دست گرفتن گوشی و کار کردن با آن آسان است. اثر انگشت روی گوشی باقی نمی ماند. فاصله بین قاب جلو و قاب پشت گوشی محل مناسبی برای جمع شدن گرد و خاک است.

صفحه نمایش :

صفحه نمایش در این گوشی از نظر کنتراست و نمایش رنگ بخوبی کار می کند و زاویه دید مناسبی دارد. خوانایی صفحه نمایش زیر نور خورشید رضایت بخش نیست. این صفحه نمایش ۲٫۲ اینچ دارای وضوح QVGA است و حد اکثر ۱۶ میلیون رنگ را نشان می دهد. نور زمینه صفحه نمایش به رنگ سفید است و از شدت کافی برخوردار می باشد.

صفحه کلید :

زیر صفحه نمایش ، دکمه ها به سبک گهواره ای در دو طرف کلید حرکتی قرار دارند و شامل یک Softkey و کلید تماس در دو طرف آن می باشند. از فریم کلید حرکتی برای مرور در منوها استفاده می شود که برآمدگی کافی دارد و مرکز آن نیز برای تایید بکار می رود. استفاده از تمامی کنترل ها آسان است و بندرت به اشتباه فشار داده می شوند. قسمت دکمه ها در قاب جلوی گوشی انحناء کمی دارد و موجب شده است ردیف پایین صفحه کلید کمی برآمده بنظر برسد ، بنابراین دسترسی به کلیدها تاحدودی مشکل تر است.

کلید ستاره و مربع اندازه کوچکتری دارند و فشار دادن آنها کمی مشکل است که دلیل آن ساختار بیضی شکل گوشی می باشد. در غیر اینصورت کلیدها طراحی خوبی دارند و درست کار می کنند. روشنایی صفحه کلید به رنگ سفید است و از شدت کافی برخوردار می باشد ، اگرچه در سری گوشی های سری ۴۰ گزینه ای برای تنظیم دستی روشنایی وجود ندارد.

ساختار منو :

نوکیا ۶۳۰۳i کلاسیک دارای ششمین نسخه از منوی سری ۴۰ است که محیط بسیار آشنایی دارد. اگرچه در مقایسه با گوشی ۶۳۰۳ طراحی آن تاحدودی تغییر کرده است.این گوشی دارای مرورگر مستندات است در حالی که گوشی های رقیب سامسونگ در سری ۴۰ فاقد این ویژگی می باشند . از طرفی دیگر امکان اجرای همزمان چند برنامه وجود ندارد. نوکیا بر سهم زیاد خود از بازار با منوی گوشی های پیشرفته تکیه می کند و ترجیح می دهد در عوض ایجاد تحول ، تجربه آشنا و ملموسی را برای کاربران فراهم کند. در اینجا دو دیدگاه برای دو گروه بزرگ از کاربران که گوشی های رده معمولی تا متوسط خریداری می کنند وجود دارد. کاربرانی که یک گوشی ساده برای تماس و پیام می خواهند یک منوی ساده را با محیط آشنا به یک منوی پیشرفته ترجیح می دهند زیرا آن منوها کمی پیچیده است. کاربرانی که این گوشی ها را خریداری می کنند و بدنبال ویژگی های بهتری هستند باید مدل های رقیب را تهیه کنند که لیست بیشتری از ویژگی ها و امکانات را ارائه می دهند.

صفحه نمایش Stand by در نوکیا ۶۳۰۳i کلاسیک تاحدودی تغییر یافته است و دارای پیش زمینه از قبل انتخاب شده با اطلاعاتی مانند شدت سیگنال ، وضعیت باتری ، آیکن پروفایل زنگ و زمان است که در بخش فوقانی صفحه نمایش وجود دارند. فونت بطور قابل ملاحظه ای بزرگ است. حالت Stand by فعال یا حالت Home Screen نیز وجود دارد که اکنون شامل سه بخش است و می توان آنها را بدلخواه ویرایش یا دوباره مرتب کرد. یکی از این بخش ها برای نوار میانبر است که دسترسی فوری به ویژگی های مورد نظر را فراهم می کند و این ویژگی ها توسط آیکن های مربوطه نشان داده می شوند. با فشار دادن کلید end در زمان قفل صفحه کلید ی ساعت ظاهر می شود که زمان و تاریخ را نشان می دهد. این تاحدودی مانند ویژگی ضربه زدن روی صفحه برای مشاهده زمان است که در گوشی های رده بالا وجود دارد.

علاوه بر صفحه اصلی ، منو نیز تاحدودی تغییر کرده است و در بعضی از زیر منوها دکمه More وجود دارد که ویژگی هایی را که کمتر استفاده می شوند مخفی می کند. بدین ترتیب مرور در منوها آسان تر می شود. یک حالت مشاهده جدید برای منوی اصلی وجود دارد که در هر زمان یک آیکن را نشان می دهد و درست مانند گوشی رده پایین سری ۳۰ و نخستین نسل منوی سری ۴۰ است. آیکن ها را می توان به راحتی در ماتریس مرتب کرد اگرچه آیکن ها انیمیشن ندارند. از آنجایی که نمی توان بطور هم زمان چند برنامه را اجرا کرد امکان minimize کردن یک نرم افزار جاوا مانند مرورگر opera و خواندن یک پیام جدید بطور همزمان وجود ندارد.

تماس و دفترچه تلفن :

دفترچه تلفن نوکیا ۶۳۰۳i کلاسیک حداکثر ۲۰۰۰ مخاطب را ذخیره می کند که این فضا برای ۹۹% کاربران مناسب و کافی است. برای هر مخاطب می توان زمینه های بسیاری را تعیین کرد اگرچه تعداد شماره تلفن ها محدود به ۵ شماره است. اسامی کوچک از اسم فامیل جدا شده اند و در زمان هماهنگی با کامپیوتر نیز مشکلی در این رابطه ایجاد نمی شود. برای هر مخاطب می توان زنگ تعیین کرد.

گزینه Find-on-map آدرس مخاطب را روی OVi Maps جدید برای نرم افزار سری ۴۰ قرار می دهد اگرچه آدرس باید بطور صحیح وارد شود. log تماس در این گوشی تغییر نکرده است و می تواند تماس های ارسالی ، دریافتی و ناموفق را بطور جداگانه یا با هم نشان دهد. هر زیر منو حداکثر ۲۰ تماس با تاریخ ، زمان و مدت مکالمه نشان می دهد.

آنتن دهی گوشی و کیفیت صوتی آن در طول مکالمه رضایت بخش است. تمامی گوشی های رده متوسط سری ۴۰ نیز دارای قابلیت Voice Clarity می باشند که موجب برطرف کردن نویز زمینه در طول تماس می شود. شدت ویبره در این گوشی به اندازه کافی است. برای شماره گیری صوتی نیازی به از پیش ضبط کردن برچسب های صوتی نیست زیرا این ویژگی کاملا مستقل از بلندگو می باشد. ۶۳۰۳i نوکیا تعداد زیادی از فرمان های کاربر را تشخیص می دهد. در این گوشی شماره گیری هوشمند وجود ندارد و با تایپ شماره فقط گزینه “helpful” ارائه می شود که یک تایمر شمارش معکوس را فعال می کند و در مخاطبین جستجو نمی کند.

پیام :

این گوشی با انواع پیام های SMS ، MMS، ایمیل و پیام های صوتی و Flash کار می کند. تایپ یک پیام SMS/MMS با ۶۳۰۳i تجربه خوبی را برای کاربران فراهم می کند. ویرایشگر پیام ساختار مناسبی دارد و کار کردن با آن آسان است. کاربر چندین حرف از حروف نام مخاطب را وارد می کند و سپس کلیک می نماید تا لیستی از مخاطبینی که نام آنها دارای آن حروف است ارائه شود و با انتخاب یکی از مخاطبین می توان یک شماره موبایل یا آدرس ایمیل را انتخاب کرد که در این صورت گوشی کاربر را بطور اتوماتیک به صفحه تایپ کردن پیام می برد.

email client بخوبی کار می کند و از پروتکل های POP3 ، SMTP ، IMAP4 و چند حساب ایمیل پشتیبانی می نماید. email client از SSL نیز پشتیبانی می کند که امکان کار با حساب Gmail را برای آن فراهم می نماید. تنظیم email client بسیار آسان است و فقط نیاز به یک آدرس ایمیل و وارد کردن رمز و تایید آن دارد.

موسیقی و رادیو :

نرم افزار پخش موسیقی در این گوشی طراحی مناسب و ویژگی های خوبی به همراه دارد که شامل جلد هنری آلبوم می شود. نرم افزار پخش موسیقی از فرمت های بسیاری پشتیبانی می کند و تم آن را می توان متناسب با منوی گوشی تعیین کرد. این برنامه از طریق کلید حرکتی کنترل می شود و علاوه بر ویژگی های اصلی ، آهنگ ها را براساس خواننده ، آلبوم و نوع تفکیک می کند.

نرم افزار پخش موسیقی با فرمت AAC ، AAC+ ، eAAC+ ، MP3 ، WMA و AMR-NB کار می کند. با پشتیبانی از پروفایل A2DP می توان از هدفون استریوی بلوتوث استفاده کرد. نام آهنگ و خواننده تراک در حال پخش روی صفحه اصلی نشان داده می شود. این اطلاعات در قسمت رادیو و موسیقی روی صفحه اصلی ظاهر می شوند و بنابراین این قسمت برای نشان دادن اطلاعات باید فعال باشد.

نوکیا ۶۳۰۳i کلاسیک برای پخش و مشاهده ویدئو چندان مناسب نیست زیرا دارای یک صفحه نمایش کوچک است و از رمز گذارهای محدودی پشتیبانی می کند. نرم افزار پخش ویدئو در این گوشی فقط با فرمت های ۳GP و MP4 سازگار است. ویدئوها را می توان در حالت تمام صفحه پخش کرد یا آنها را سریع به جلو و به عقب برگرداند.

نوکیا ۶۳۰۳i کلاسیک دارای رادیو FM است که متناسب با منوی نرم افزار پخش موسیقی می باشد و ویژگی های اصلی به همراه دارد. رادیو از RDS نیز پشتیبانی می کند و می توان گوشی را تنظیم کرد تا تمامی ایستگاههای موجود در منطقه کاربر را جستجو و ذخیره کند. اطلاعات RDS و فرکانس مانند نرم افزار پخش موسیقی روی صفحه اصلی ظاهر می شود.

دوربین :

این گوشی دارای یک دوبین ۳٫۲ مگاپیکسل است که حداکثر وضوح آن ۲۰۴۸ x 1536 پیکسل می باشد. دوربین فاقد کانون اتوماتیک است. فلش LED نیز قدرت کافی ندارد و فقط برای اجسامی که در فواصل نزدیک قرار دارند بکار می رود. تنظیمات دوربین طبق معمول سری ۴۰ بسیار محدود است و شامل تعادل رنگ سفید ، سه درجه کیفیت و جلوه های ویژه مختلف می باشد.

عکس های متوالی و عکس گرفتن در حالت عمودی و افقی نیز در میان گزینه های موجود فراهم شده است. کیفیت عکس های دوربین در حد عالی نیست. سرعت ذخیره کردن فایل نیز در حد متوسط است. دوربین در وضوح QVGA در ۸fps فیلمبرداری می کند که ویدئوها فقط برای MMS مناسب می باشند و کاربرد دیگری ندارند.

سایر امکانات :

امکانات گالری سری ۴۰ در مقایسه با امکانات سایر پلتفورم ها محدود است. این گالری در نوکیا ۶۳۰۳i دارای طراحی جدیدی است و کارایی آن تاحدودی ارتقاء یافته است. نوکیا ۶۳۰۳i فقط دارای یک حالت مشاهده در گالری است و یک ماتریس از ۱۲ عکس را روی صفحه نشان می دهد. میانبرهایی برای زوم روی Softkey میانی و Softkey راست وجود دارد که با استفاده از آنها به راحتی می توان یک عکس را زوم کرد. زوم در مقایسه با مدل های قبلی سرعت بالاتری دارد. در میان گزینه های ارتباطی این گوشی پشتیبانی از نسل سوم وجود ندارد.

نوکیا ۶۳۰۳i فقط از سه باند GSM پشتیبانی می کند و Wi-Fi و GPS نیز وجود ندارد. از بلوتوث ۲٫۰ و EDGE و GPRS پشتیبانی می شود. محل کارت حافظه در این گوشی فراهم شده است که گاهی اوقات ساده ترین راه برای انتقال داده می باشد. با اینحال امکان جابجایی کارت حافظه در زمان روشن بودن گوشی وجود ندارد که قابلیت استفاده از آن را کاهش می دهد.
نوکیا ۶۳۰۳i دارای یک مرورگر وب HTML براساس Webkit است. مرورگرهای Apple’s Safari ، Mobile Safari و مرورگر پلتفورم آندروید و Palm Pre نیز براساس Webkit می باشد. با اینحال تجربه کاربر از مرورگر در این گوشی کاملا متفاوت با آن گوشی ها می باشد. مرورگر صفحات را بخوبی پردازش می کند و کارایی آن در مقایسه با سایر مرورگرهای وب در گوشی های سری ۴۰ بسیار عالی است.

مرورگر خود گوشی ۶۳۰۳i کاستی های خاص خود را دارد و سخت افزار آن چندان مناسب نیست ، مرور نیز سرعت پایینی دارد. مرورگر از Flash پشتیبانی نمی کند. نوکیا ۶۳۰۳i مانند اکثر گوشی های جدید سری ۴۰ بصورت از پیش نصب شده به مرورگر Opera Mini مجهز است که سرعت مرور آن رضایت بخش است و میزان فشردگی آن حداکثر ۹۰% می باشد. این سرعت در یک ارتباط کند غیر ۳G مطلوب است.

Organizer در این گوشی ساختار پیچیده ای دارد و نرم افزارهای بسیاری را برای مدیریت زمان ارائه می دهد که دارای ویژگی های مناسب و منوی ساده می باشند. تقویم دارای حالت مشاهده براساس ماه ، هفته و روز است و پنج نوع رویداد را می توان در آن تنظیم کرد.

آلارم دارای قابلیت تکرار است و می توان آن را تنظیم کرد تا در روزهای انتخابی هفته و حتی در زمان خاموش بودن گوشی اجرا شود. در صورت تمایل می توانید وقفه زمانی بین تکرار آلارم را تنظیم کنید.

Organizer گوشی ۶۳۰۳i کلاسیک دارای یک ضبط صوت با محدودیت زمانی ۶۰ دقیقه ، کرنومتر و یک تایمر شمارش معکوس است.

در این گوشی دو نسخه اصلی و پیشرفته از ماشین حساب وجود دارد. علاوه بر آن یک ماشین حساب وام نیز مشاهده می شود.

مبدل واحد نخستین نرم افزار در لیست سایر نرم افزارها است که دارای انواع گزینه های تبدیل می باشد و در صورت فراهم نمودن اطلاعات کافی در مورد نرخ ، تبدیل ارز را نیز ارائه می دهد. مبدل دیگری نیز وجود دارد که معادل سایز لباس و اندازه کفش کاربر را در سراسر دنیا نشان می دهد.

نرم افزار OVi Share به کاربر کمک می کند تا مستقیما از گوشی خود تصاویر ، ویدئو و فایل های صوتی را با دوستان خود به اشتراک بگذارد. پس از یک Sign-up سریع به راحتی می توان فایل ها را برای آپلود انتخاب کرد. این نرم افزار کارایی محدودی دارد و فقط می توانید در موارد آپلود شده خود و دوستانتان مرور کنید. برای مرور کلی به یک مرورگر وب نیاز است. مرورگر داخلی به خوبی کار می کند.

نرم افزار Search جستجوی گوگل را ارائه می دهد اگرچه سایر موتورهای جستجو براساس کشور و منطقه موجود می باشند. با اجرای جستجو ، مرورگر و فعال می شود که موجب عدم استفاده از این نرم افزار خواهد شد. نرم افزار ساعت جهانی فقط با چند کلیک زمان را در هر یک از ناحیه های زمانی بررسی می کند.

OVi Maps در واقع همان Nokia Maps با برند جدید است و بخشی از ادغام تمامی سرویس های نوکیا در یک سرویس می باشد. ظاهر نرم افزار تغییر زیادی نداشته است. نوکیا ۶۳۰۳i کلاسیک GPS داخلی ندارد اگرچه نقشه ها کار می کنند. کاربر می تواند در نقشه ها مرور کند ، آدرس ها را جستجو نماید ، مسیرها را برنامه ریزی کند و … . با اینحال نمی توان از مسیریابی با راهنمای صوتی استفاده کرد و موقعیت کلی براساس Cell-ID نیز مانند نقشه های گوگل نشان داده نمی شوند. با نرم افزار Map Loader برای PC می توانید داده نقشه را به یک کامپیوتر سازگار دانلود کنید و برای صرفه جویی در هزینه شارژ داده آن را به گوشی انتقال دهید.

در گوشی نوکیا ۶۳۰۳i بازی های از پیش نصب شده بسیاری وجود دارد که جالب و متنوع می باشند. نخستین بازی Bounce tales نام دارد که دارای یک شخصیت کارتونی جالب است که ماجراهای یک حباب را دنبال می کند.

Brain champ مجموعه ای از پازل های ساده است که نسخه ای از Simon Says می باشد و دارای سوالات ساده ریاضیاتی است. این سوالات باید به صورت مسابقه ای ظرف چند ثانیه پاسخ داده شوند.

city Bloxx یک بازی معروف است. Block’d نیز نسخه ای از بازی Bejeweled می باشد که در آن باید مکعب های هم رنگ را بصورت عمودی یا افقی در کنار هم قرار دهید تا حذف شوند.

سایر بازی های این گوشی ۶۳۰۳i کلاسیک نوکیا شامل High Roller Casino ، رالی و بازی Sudoku puzzle است.



بیان دیدگاه